بلاگ

پاک کردن سریع لکه ها از روی فرش

پاک-کردن-لکه-روی-فرش-ماشینی
امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 4]

لکه‌ها و کثیفی‌ها عضوی جدا نشدنی از وسایل خانه هستند. فرش‌ها نیز از این موضوع مستثنی نیستند. حتی شاید بیشترین لکه و آلودگی را روی فرش‌ها ببینید. انواع لکه روی فرش متفاوت و زیاد هستند.

همه ما به خوبی می‌دانیم که شستشو بیش از حد حتی اگر خرید فرش ماشینی هم باشد، منجر به از بین رفتن تار و پود آن‌ها و در نهایت پوسیدیگی فرش‌ها می‌شود.

در صورتی که بدانید هر لکه روی فرش را چگونه می‌توانید از بین ببرید بدون اینکه به صورت کامل فرش را بشورید، می‌توانیم بگوییم درواقع از پوسیدگی فرشتان جلوگیری کردید.

ما قصد داریم تا چندین راهکار که می‌توانید با آن لکه‌های به وجود آمده در فرش را پاک کنید به شما آموزش دهیم. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید تا با خیال راحت لکه‌های روی فرش را از هر نوعی که هستند به راحتی پاک کنید.

پاک کردن انواع لکه روی فرش ماشینی

در حالی که روش پاک کردن و تمیزکردن، هر نوع از لکه‌ها را بدانید دیگر بدون نیاز به شستشو کامل فرش، می‌توانید لکه را از بین ببرید. در ادامه ی این متن قصد داریم تا به تفکیک، هر نوع لکه ای را بررسی کرده و روش از بین بردن لکه را نیز آموزش دهیم تا با خیال راحت هرگونه لکه ای را خودتان در منزل از بین ببرید. البته به یاد داشته باشید هرچقدر تراکم و شانه فرش ماشینی شما بیشتر باشد، کیفیت فرش بالا تر است پس جای نگرانی بابت خراب شدن فرش نداشته باشید.

پاک کردن لکه چایی و قهوه روی فرش

 ریختن چایی و قهوه روی فرش اجتناب ناپذیر است و در هر خانه‌ای این لکه اتفاق می‌افتد و یکی از مهم‌ترین انواع لکه روی فرش است. عموماً لکه‌ها بر اثر ریختن چایی به رنگ زرد مایل به قهوه ای در می‌آیند. به یاد داشته باشید هرچقدر زمان بیشتری از لکه چایی بگذرد، پاک کردن آن نیز سخت تر می‌شود. چندین روش برای پاک کردن لکه چایی و قهوه وجود دارد.

 روش اول: زمانی که چایی یا قهوه روی فرش ریخت ابتدا، با قاشق چایی ریخته شده در سطح فرش را جمع کنید و بعد پارچه ای نخی روی قسمت لک شده بکشید. در نهایت پارچه ای را به آب و سرکه آغشته کنید و روی قسمت لک شده بکشید.

روش دوم: در صورتی که شوینده‌های مخصوص فرش را دارید، در ابتدا نیاز است تا بلافاصله بعد از ریختن چایی یا قهوه روی فرش، قسمت لک شده را با آب سرد خیس کنید سپس با شوینده‌های مخصوص شستشو فرش و آب سرد، ناحیه لک شده را بشورید.

روش سوم: در حالی که نتونستید بلافاصله بعد از ریختن چایی، شستشو را انجام دهید، کمی نمک روی سطح لک شده فرش بریزید و بعد از گذشت مدتی، نتیجه شگفت انگیز را می‌بیند که لکه‌های چایی به مرور به نمک‌ها می‌چسبندن و تا حدود زیادی لکه چایی از بین می‌رود.

روش آخر: اگر هیچ روشی برای شما کارساز نبود، در صورتی که در منزل ماست داشته باشید می‌توانید برای از بین بردن لکه چایی، ماست را روی لکه بریزید و بعد از گذشت مدتی ماست را از روی فرش جمع کنید و با دستمالی نم دار قسمت مورد نظر را تمیز کنید.

پاک کردن لکه‌های آدامس روی فرش

یکی دیگر از انواع لکه روی فرش آدامس‌ها هستند. آدامس جز دسته لکه‌های حجم دار و جامد است. در صورتی که همچین لکه ای روی فرش افتاد اولین کار این است که لکه را از فرش جدا کنید. با توجه به خاصیت چسبندگی بسیار شدید آدامس، نیاز است تا به وسیله ی یخ، ماده باقی مانده روی فرش را سرد کنید تا از نفوذ ماده ی باقی مانده آدامس به درون فرش جلوگیری کنید.

در نهایت نیاز است تا با وسیله ای تیز، آدامسی که سرد شده است را از فرش جدا کنید.

تمیز کردن لکه‌های لاک و رنگ از روی فرش

این دسته ازمواد که به عنوان یکی از دیگر از انواع لکه روی فرش به حساب می‌آید، به دلیل داشتن ماده‌های شیمیایی، توسط مواد شوینده و سرکه قابلیت پاک شدن دارد. کافی است مقداری سرکه را با آب مخلوط کنید و با اسفنجی نرم محلول آماده شده را روی لکه بکشید. در نهایت نیاز است تا با آب گرم قسمت لک شده را بشورید.

به یاد داشته باشید در این موارد می‌توانید از حلال رنگ نیز استفاده کنید که تاثیری شگفت انگیز در تمیز کردن این لکه‌ها دارد.

پاک کردن دوده روی فرش

این مورد در شهرهای بزرگ و صنعتی بسیار دیده می‌شود. در صورتی که دوده‌ای روی فرش شما زده شده باشد، در ابتدا به وسیله جاروبرقی دوده را تمیز کنید و بعد از آن می‌توانید مقدار کمی نمک را روی ناحیه مورد نظر بریزید و بعد از گذشت چندین ساعت نمک‌ها را از روی فرش جمع کنید. شاید حس کنید برای انجام این کار نیاز به دستکش ایمنی دارید. اما شما میتوانید به راحتی و بدون هیچ سختی این کار را انجام دهید.

مطلب پیشنهادی: براق کردن فرش


پاک کردن لکه شکلات روی فرش

دو روش تضمینی برای از بین بردن شکلات روی فرش وجود دارد که به صورت کامل دو روش را بررسی می‌کنیم:

روش اول:

سریع‌ترین و راحت ترین روش برای از بین بردن انواع لکه شکلات روی فرش استفاده از محلول ترکیبی زیر است:

یک قاشق وایتکس+ یک لیوان سرکه+ سه لیوان آب

را باهم مخلوط کنید و به وسیله دستمالی آغشته به محلول به دست آمده بعد روی ناحیه ای که شکلات ریخته است بکشید ، سپس نیاز است تا ناحیه لک شده فرش را با شامپو و آب بشورید.

روش دوم:

در ابتدا اگر تکه‌های شکلات روی فرش ریخته شده باشد، پاک کنید سپس با آب سرد یا یخ ناحیه لکه شده را خیس کنید تا نرم شود سپس به وسیله مایعی پاک کننده و آب ناحیه لک شده را شستشو دهید.

در آخر محلولی که از مایع پاک کننده و آب تهیه کردید را درون آبپاش بریزید و روی ناحیه لک شده اسپری کنید و بعد از گذشت 20 دقیقه، با دستمالی تمیز، قسمت لک شده را تمیز کنید.

مطلب پیشنهادی: چگونه ریش فرش را سفید کنیم؟

کلام آخر

در صورتی که لکه ای روی فرش شما ریخته که در این متن نتوانستید روش پاکسازی آن را پیدا کنید می‌توانید انواع لکه روی فرش تان را از طریق ارتباط با کارشناسان ما در مجموعه قالیکده بفرستید، تا در اسرع وقت نوع لکه ریخته شده و بهترین روش برای پاکسازی لکه بررسی و به شما پیشنهاد شود. با ما در تماس باشید.

بازگشت به لیست

3 دیدگاه در “پاک کردن سریع لکه ها از روی فرش

  1. سارا گفت:

    سلام
    روی فرش ما چند ماهی هست که لکه ریخته شده چگونه میتونیم پاک کنیم؟
    ممنون میشم کمک کنید!

    1. ghalikadeh گفت:

      سلام.
      میتونید از خمیر ریش استفاده کنید. مقدار مورد نیاز از خمیر ریش را روی لکه بریزید و بعد از دو الی 3 دقیقه با دستمال تمیز و مرطوب، روی لکه بکشید
      شاید نیاز باشد چندین مرتبه اینکار رو تکرار کنید

      1. سارا گفت:

        ممنونم از توضیحی که دادین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *