بلاگ

تراکم و شانه در فرش به چه معناست؟؟

تراکم-و-شانه-در-فرش-ماشینی-به-چه-معناست
امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 3]

شاید شما هم فقط شنیده باشید که تراکم فرش به عنوان مثال 1200 است و شانه فرش 700 است، اما به صورت دقیق ندانید که منظور از تراکم و شانه در فرش‌ها چیست. ما در این متن قصد داریم تا شما را به صورت کامل با مفهوم شانه و تراکم آشنا کنیم. مهم ترین نکته در انتخاب فرش ماشینی، میزان تراکم‌ها و شانه فرش‌ها است که باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید. اما خرید فرش ماشینی نیاز به اطلاعات کافی دارد. ما در فروشگاه فرش قالیکده البرز، در هر محصول به قدر کافی در مورد آن توضیحاتی را ارائه کرده ایم. برای مشاهده تمامی محصولات فرش ماشینی به صفحه فرش ماشینی مراجعه کنید.

تراکم فرش ماشینی

شانه و تراکم فرش چیست؟

همه فرش‌ها چه فرش‌های ماشینی، یا فرش‌های کلاسیک با دو مشخصه شناخته می‌شوند، یکی از نظر تراکم عرضی که همان شانه فرش است و دیگری از نظر تراکم طولی که به آن تراکم نیز می‌گویند.

خرید قسطی فرش

فرش همیشه در خانه ایرانی جایگاه ویژه ای دارد. ما نیز در قالیکده البرز ضمن توجه به این موضوع و سلایق مختلف نیز، در مورد جیب شما هم فکر کردیم! خرید فرش که نیاز خانه هر ایرانی است، امروز باتوجه به قیمت ها برای بسیاری از افراد سخت شده است. به همین خاطر نیز ما برای شما عزیزان خدمت خرید اقساطی فرش ماشینی را نیز اندیشیده ایم. شما عزیزان میتوانید از قالیکده البرز تمامی محصولات موجود در فروشگاه را به صورت اقساط بخرید. خرید اقساطی فرش خیالی اسوده میخواهد که ما آن را در اختیارتان قرار میدهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه خرید اقساطی فرش مراجعه کنید.


شانه فرش چیست؟

به تعداد گره‌ها در هر یک متر مربع در عرض فرش، شانه فرش می‌گویند یا به عبارت ساده تر به تعداد نخ‌ها بافته شده در یک متر مربع عرض فرش، شانه می‌گویند. برای واضح تر شدن این مضمون به مثال زیر توجه کنید:

به عنوان مثال فرش 700 شانه به معنی این است که در یک متر مربع عرضی این فرش، 700 گره یا ریشه بافته شده است.

امروزه در بازارهای ایران، تراکم عرضی و یا شانه فرش‌ها متفاوت هستند، همانطور که مشخص است هرچقدر تراکم شانه بیشتر باشد، فرش با کیفیت تر و مستحکم تری خواهید داشت. تراکم‌ها به شرح ذیل هستند:

  • 700 شانه، 1000 شانه؛ 1200 شانه؛ 1250 شانه؛ 1500 شانه؛ 1600 شانه

تراکم فرش چیست؟

تراکم طولی فرش که در گذر زمان به تراکم فرش مشهور شده است به این معنی است که در هر یک متر مربع از طول فرش، چن گره یا ریشه زده شده است. برای ساده تر شدن به مثال زیر دقت کنید:

به عنوان مثال فرش با تراکم 1700 است، یعنی در هر یک متر مربع 1700 گره یا ریشه دارد.

در دنیای امروزی با پیشرفت علم و تکنولوژی تراکم فرش‌ها نیز به شکل چشمگیری افزایش یافته است و منجر به افزایش دوچندان کیفیت فرش‌ها شده است. امروزه تراکم‌هایی که درفرش‌های ماشینی و به روز دیده می‌شوند عبارتند از :

  • تراکم 2550، تراکم3000، تراکم3600،تراکم4100، تراکم 4500

بهترین شانه و تراکم فرش ماشینی کدام است؟

همانطور که گفته شد تراکم‌های مختلفی برای فرش‌ها وجود دارد که آن‌ها را نسبت به یکدیگر متمایز می‌کند. یکی از مهم ترین ویژگی‌ها از فرشها که در اولویت نیز است، تراکم فرش است.

جالب است که بدانید، هرچقدر تراکم در یک فرش بیشتر باشد، این فرش از نقش ریزتر و زنده تری برخوردار است. فرش‌ها با تراکم کم مانند 700 نمی‌توانند نقش‌های ریز داشته باشد.

اگر فرش از طرح‌های چهره یا حیوانات برخوردار باشد احتمال زیاد تراکم بالایی دارد.

همانطور که مشخص است، هرچه مقدار تراکم بالاتر باشد، فرش از ظرافت بیشتری برخوردار است در نتیجه کیفیت بالاتری نیز دارد.

بخش پیشنهادی: فروشگاه آنلان فرش


ویژگی فرش‌ها

فرش‌ها در انواع مختلف، دارای تراکم‌های و ویژگی‌های مختلفی هستند که مجموع این ویژگی‌های تعیین کننده کیفیت و اصالت فرش است.

پود فرش

تراکم پودی، رابطه مستقیم با حفظ کیفیت و ثبات فرش بعد از شستشو را دارد. به عبارت دیگر هرچقدر میزان تراکم پودی بالاتر باشد، استحکام فرش نیز بیشتر است و در نتیجه فرش شما دچار چروک شدن، تا خوردن نمی‌شود.

خاب فرش

نخ خاب هر فرش، در هر متر مربع از فرش محاسبه می‌شود. نخ خاب را درهر 10 سانت از طول فرش را می‌توانید بشمارید و بعد ضربدر 10 کنید. در نتیجه خاب فرش را بدست می‌آورید.

شانه فرش ماشینی

گره فرش

تعداد گره در هر یک متر مربع از فرش، از تقسیم تعداد پود فرش بر، ضرب تعداد گره در طول که تراکم نام دارد و تعداد گره در عرض که شانه نام دارد تعداد گره در هر یک متر مربع بدست می‌آید.

به عنوان مثال فرض کنید فرش 1200 شانه، که دارای 3 پود است، تعداد گره در این فرش برابر است با:

(1200*3600) / 3 : 1440000


کلام آخر

اگر تا اینجای متن همراه ما آمده باشید، می‌توانیم این مژده با به شما بدهیم که توانسته‌اید مفهوم تراکم، شانه و ویژگی‌های فرش‌ها را به صورت کامل بشناسید و در خرید فرش‌ها چه حضوری و چه آنلاین فریب افراد سودجو را نخورید و از خریدتان کاملا مطمئن باشید.

مطلب پیشنهادی: در خرید فرش ماشینی اشتباه نکنید!

بازگشت به لیست

2 دیدگاه در “تراکم و شانه در فرش به چه معناست؟؟

  1. fateme.bdsh گفت:

    چه جالب من هیچ وقت منظور از شانه تو فرش رو نمیفهمیدم. یعنی نمیدونستم که فرش 700 شانه یعنی چی و چرا این صفت و بهش میدن.مرسی که این مطالب مفید و تو سایت خودتون قرار میدید.

    1. ghalikadeh گفت:

      سلام. ممنون از توجه شما به مطالب سایت
      خوشحالیم که مفید بوده براتون
      اگر سوالی در خصوص فرش ها داشتید بپرسید متخصصین ما پاسخگو هستند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *