بلاگ

فرش پرز بلند چیست؟

فرش پرز بلند چیست
امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

در این مقاله قصد داریم به فرش شگی بپردازیم. همینطور قصد داریم بررسی کنیم که فرش پرز بلند چیست؟ فرش پرز بلند یا شگی یکی از طراحی های نوین فرش ماشینی به حساب می آید. این نوع فرش در سال های بسیار مورد اقبال قرار گرفته است. خیلی از افراد آن را به نام فرش های پرزدار نیز می شناسند. اما باید بگوییم نام اصلی این فرش شگی است. اما فرش پرز بلند چیست؟ این موضوعی است که در این مقاله به آن پاسخ می دهیم. یکی از ویژگی های اصلی که طراحان فرش همیشه به دنبال آن می باشند. پاسخ داد به سلیقه های مختلف جامعه است. فرش شگی دقیقا پاسخ به این نیاز است. فرش شگی ویژگی های قابل بحثی دارد که در ادامه به آن می پردازیم. همین طور در این مقاله به معایب ومزایای این نوع فرش ماشینی می پردازیم. کاربرد فرش شگی چیست را بررسی می کنیم.

فرش شگی

فرش پرز بلند یا فرش پرز بلند چیست؟

اولین موضوعی که در این مقاله به آن می پردازیم این است که فرش پرز بلند چیست؟  فرش شگی یک نوع کفپوش است. این نوع فرش مدرن محصوب می شود و به دلیل ویژگی هایی که دارد مورد توجه افراد قرار گرفته است. زمانی که فرش، دارای پرز باشد در اصطلاح به آن قالی گفته می شود. کف پوش های بدون پرز نیز موکت ها هستند. البته در سال های اخیر موکت های پرز دار نیز وارد بازار شده اند. همان طور که می دانید هر فرش پرزدار دارای سه بعد می باشد. طول یا همان تار، عرض یا همان پود و ارتفاع یا همان پرز. این ارتفاع می تواند اندازه های مختلفی را به خود بگیرد. در بعضی فرش ها ارتقاع کوتاه هستند. و در برخی فرش ها ارتفاع بلد می باشند. یا بلند، کوتاه و خیلی کوتاه. فرش پرز بلند هم در قالی های دستباف قابل رویت می باشد.

فرش پرز بلند چیست؟ فرش شگی یک فرش ماشینی با ارتفاع زیاد است. البته در فرش های دستبافت نیز فرشی داریم که پرز بلند داشته باشد. لازم به توضیح است که در فرش های ماشینی به این نوع فرش خرسک می گویند. و باید بگوییم در نوع ماشینی به آن “شگی” می گویند. شاید این طور به نظر برسد که این فرش ها چند سالی بیشتر وارد بازار نشده اند. اما باید بگوییم این نوع فرش نزدیک به 60 سال پیش برای اولین بار طراحی شدند.اما خیلی مورد استقبال جامعه قرار نگرفتند. اما در سال های اخیر مورد توجه قرار گرفته.

فرش پرز بلند

جنس و الیاف فرش پرز بلند

اما سوالی که پیش می آید این است که جنس و الیاف فرش پرز بلند چیست؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم الیاف قالی پرزدار در فرش های شگی متفاوت هستند. در فرش ها الیاف می توانید از نخ ها و الیاف با جنس های مختلف استفاده شده باشد. اما به طور معمول چهار جنس اصلی در تولید فرش شگی مورد استفاده قرار می گیرد. اما این چهار جنس در فرش پرز بلند چیست؟ همان زور که گفتیم در تولید این فرش ها از چهار نوع نخ استفاده می شود. که این جنس ها عبارت است از  پروپلین، اکریلیک، پلی‌استر و پشم . البته کاربرد این جنس ها با هم متفاوت است. و در فرش های به یک میزان از آن ها استفاده نمی شود. از این رو می توان گفت بین پلی استر بیشترین استفاده را دارد. باید گفت پلی استر اصلی ترین و پرکاربردترین گزینه تولید فرش شگی است.

استفاده از جنس های مختلف در فرش شگی تفاوت هایی ایجاد می کنند. اما تفاوت فرش های پرز بلند با سایر فرش های ماشینی در اندازه الیاف آن ها است. اما روند تولید فرش پرز بلند چیست؟ باید بگوییم برای تولید این فرش ها از نخ های تکه تکه شده استفاده می شود. در اصطلاح به این نخ های تک تکه شده پایل گفته می شود. پایل استفاده شده در سایر فرش های ماشینی حداکثر 11 میلی متر ارتفاع دارد. که نتیجه کار های ماشینی معمولی می شود. در حالی که این اندازه در فرش شگی تا 3 برابر می رسد.

جنس و الیاف فرش پرز بلند

ابعاد و وزن فرش شگی

فرش ها ابعاد گوناگونی دارند که در محیط های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. فرش های ماشینی با ابعاد مختلف برای فضا های گوناگونی مورد استفاده قرار می گیرند. فرش پرز بلند نیز همین گونه هستند و ابعاد متفاوتی دارند. اما بسیاری درباره وزن این فرش ها سوال دارند. چرا که استفاده از پرز بلند در فرش های شگی باعث شده است این فرش ها سنگین به نظر برسد. باید بگوییم طول نخ در این فرش این تصور را ایجاد می کند. که این فرش ها دارای وزن بسیار بالایی می باشد. و به همین دلیل است که فرش های شگی ابعاد کوچکی دارند. در واقع به خاطر وزن بالا ابعاد تولید این قالی باید همیشه کم باشد. اما باید بگوییم این فرضیه کامل اشتباه است و ساخته ذهن شماست. چرا که این طرز فکر در مورد فرش پرز بلند کاملاً اشتباه است. ابعاد سایر فرش های ماشینی است.

فرش های فانتزی بر خلاف تصور بسیار سبک هستند. شاید بپرسید دلیل وزن کم فرش پرز بلند چیست؟ باید بگوییم تراکم این نوع فرش ها نسبت به سایر فرش های ماشینی بسیار کم است. همین تراکم کم و فاصله زیاد بین نخ ها باعث کاهش وزن آن شده است. این ویژگی و وزن کم این فرش یکی از مزیت های آن محسوب می شود. چرا که جا بجایی آن بسیار راحت است. از این برای افرادی که دائما در حال اثاث کشی هستند. گزینه بسیار مناسبی است و می توانید از آن ها استفاده کنید. کاربرد آن ها این می باشد. فرش فانتزی انواع مختلفی دارد که میتوانید آن ها را در قالیکده البرز مشاهده کنید. برای مشاهده انواع فرش فانتزی به صفحه فرش فانتزی مراجعه کنید.

ابعاد و وزن فرش شگی

ظاهر و اشکال فرش پرز بلند

همان طور که گفتیم فرش شگی ابعاد مختلفی دارد. اما این فرش از نظر ظاهری نیز متفاوت است. در واقع یکی از مزایا اصلی فرش شگی تفاوت در ظاهرآن است. تفاوت در فرش شگی به ظاهر آن مربوط می شود و مشخصات اصلی آن را نیز در بر می گیرد. موضوعی که باعث می شود خیلی از افراد استفاده از فرش های شگی را به فرش ها معمولی ترجیح می دهند. همان طور که گفتیم یکی از مزیت های فرش شگی همین شکل ظاهری این نوع فرش ها می باشد. این تفاوت منحصر به ظاهر و طرح آن ها نیست. چرا که این موضوع در ابعاد استفاده شده در فرش نیز قابل رویت است. این فرش ها از کوچیک به بزرگ و از اشکال مختلف وجود هستند. که با توجه به سلیقه و نیاز خود می توانید نسبت به خرید آن ها اقدام کنید. اما اشکال فرش پرز بلند چیست؟

در پاسخ باید بگوییم اشکال این فرش شامل دایره، مربع، بیضی، برگ درخت و… است. همان طور که می بینید فرش شگی یا پرز باند از اشکال گوناگونی تشکیل می شود. از این رو می تواند انواع سلیقه ها را تامین کند. چرا که تنوع بسیار بالایی در طرح و همین طور در شکل ظاهری دارد. استفاده از انواع نخ ها باعث ایجاد یک شکل ظاهری براق در این فرش های شده است. که این موضوع باعث ایجاد درخشندگی فوق العاده برای این نوع فرش ها می شود. این عوامل باعث می شود استفاده از فرش شگی در چیدمان باشد.

ظاهر و اشکال فرش پرز بلند

پاخور و راحتی فرش شگی

زیبایی فرش بسیار مهم است. چرا که یکی از کاربرد های اصلی انواع فرش زیبایی بخشی به محل زندگی ما است. فرش در چیدمان خانه ها نقش اساسی ایفا می کنید. اما یکی از ویژگی هایی که در فرش ها باید باشد راحتی است. اگر این طور است راحتی فرش پرز بلند چیست؟ در این بخش از مقاله به پاسخ این سوال می پردازیم. و راحتی فرش شگی یا همان پرز بلند را مورد بررسی قرار می دهیم. باید بگوییم فرش شگی ماشینی از لحاظ راحتی جر بهترین فرش های ماشینی است.  همین طور در خصوص پا خور بودن نیز بسیار قابل اعتماد است. از این رو در این خصوص فرش ها پرز بلند می توان خیلی با جدیت صحبت کرد. در واقع می توان با اعتماد به نفس کامل از این ویژگی های فرش پرز بلند از آن دفاع کرد. چرا به جرعت می شود گفت بسیار نرم است.

در واقع باید بگوییم این میزان از نرمی را در هیچ فرشی نمی توانید پیدا کنید. ما تا اینجای کار تاکید کردیم که پرزهای استفاده شده در این فرش ها بسیار بلند می باشند. این پرز بلند باعث می شود نرمی بی مثالی را بر روی این نوع از فرش ماشینی تجربه کنید. همین موضوع باعث می شود برای افرادی که بر روی این فرش ها راه می روند خیلی جالب باشد. چرا که احساس راحتی و لذت بسیار بالایی در این فرش وجود دارد. باید بگوییم این نرمی و راحتی از ویژگی ها مزیت های فرش پرز بلند است.

مطلب پیشنهادی: فرش چند شانه بخریم؟

پاخور و راحتی فرش شگی

تنوع بافت و فضای استفاده

یکی دیگر ازمواردی که در هنگام خرید فرش باید مورد توجه قرار گیرد موارد استفاده از آن است. چرا که این موضوع بسیار مهم است و در هنگام خرید هر فرشی باید نظر قرار گیرد. البته باید بگوییم در فرش های پرز بلند موضوعی که بسیار مهم است. این موضوع یکی دیگر از ویژگی های فرش شگی است. اما این ویژگی فرش پرز بلند چیست؟ باید بگوییم این ویژگی این موضوع می باشد که. در بافت فرش شگی از انواع مختلف نخ استفاده می شود. این نخ ها ضخامت ها و مدل های مختلف دارند که در تولید فرش شگی استفاده می شوند. قرار گرفتن نخ های ضخیم، نازک، طرح دار، ساده و … در کنار هم خیلی جذاب است. که این موضوع باعث می شود زیبایی خاصی را در فرش پرز بلند مشاهده کنید. از طرفی استفاده از نخ های مختلف باعث می شود تنوع بافتی بسیار بالا برود.

 به خاطر همین تنوع در بافت فرش پرز دار که وجود دارد. همین طور تنوع در ابعاد این نوع از فرش ماشینی باعث شده است که. می توان از این نوع فرش ها در محل ها و فضاهای مختلف استفاده کرد. اما در بین تمام ابعادی که وجود دارد پر کاربرد ترین اندازه فرش پرزبلند چیست؟ در این خصوص باید بگوییم استفاده از فرش های شگی زیر 6 متر بسیار متداول است. همین طور استفاده از فرش شگی در اشکال مربعی و مستطیلی بیشترین محبوبیت را دارند. باید گفت استفاده از این فرش در اتاق خواب نیز رواج بیشتری دارد.

بخش پیشنهادی: فرش وینتیج

پس از اشاره کامل به فرش های پرز بلند، امروز قصد داریم در انتهای مقاله “فرش پرز بلند چیست” به یکی از محصولات بسیار پر فروش در بازار ایران اشاره کنیم. نام این محصول فرش وینتیج است. فرش وینتیج به معنی فرش کهنه نما است. این محصول برخلاف نام آن جز محصولات بسیار پر فروش و تازه در بازار ایران شناخته میشود. فرش وینتیج به تازگی توانسته است تا بازار خود را به خوبی در ایران جای بی اندازد. فرش وینتیج به خوبی با رنگ خانه های ایرانی خو گرفته است. این محصول یک محصول استثنایی در قالیکده البرز است. شما عزیزان میتوانید برای خرید این محصول از طریق لینک زیر اقدام کنید.

لینک محصول: فرش وینتیج

تنوع بافت و فضای استفاده

نوع نگهداری و شستشو فرش شگی

بعد از خرید فرش شگی لازم است که به شیوه صحیحی از آن نگهداری کنید. چرا که مانند هر کالای دیگری این فرش نیز نیاز به نگهداری دارد. اما شیوه مناسب نگهداری از فرش پرز بلند چیست؟ در این بخش از مقاله به این موضوع خواهیم پرداخت. تا به اینجای این مقاله به بیان ویژگی های مثبت فرش پرز بلند پرداختیم. اما باید بگوییم هر فرش و قالی که تولید می شود ویژگی های منفی هم دارد. چرا که هر محصولی می تواند معایبی داشته باشد. این باعث می شود که در کنار تمام مزایایی که برشمردیم. استفاده از این فرش معایبی می تواند نیز برایش شما به همراه داشته باشد. یکی از مهم ترین این گزینه ها برای فرش پرز بلند سختی در شستشو آن است. به بیان دیگر تمیز کردن این فرش ها هم بسیار سخت است. باید بگوییم این موارد بزرگ ترین عیب این فرش می باشد.

 چرا که به خاطر پرزهای بلندی که در این فرش وجود دارد. نفوذ آلودگی های در آن ها بسیار شدید است. لازم به توضیح است که نسبت به سایر فرش های ماشینی سریع تر کثیف می شوند. اما بد تر از آن این است که تمیز کردن فرش به این سادگی ها نیست. چرا که پرز های بلد فرش شگی کثیفی ها را در خود جای می دهند. شاید برایتان جالب باشد اجسام بزرگی مانند کلید، خودکار و مواردی از این دست نیز. به سادگی در تار و پود این فرش پنهان می شوند. و خارج کردن آن ها سخت است.

نوع نگهداری و شستشو فرش شگی

جمع بندی

در این مقاله به این موضوع پرداختیم که فرش پرز بلند چیست؟ با تمام مواردی که گفته شد پرسشی که پیش می آید این است که. آیا این فرش ارزش خرید دارد. باید بگوییم این تصمیم به نیاز شما و خواسته شما بستگی دارد. فرش های ایرانی همیشه جز بسیار مهمی از اصالت و نقش ایرانی بودند. فرش های ایرانی در تمام جهان آشنا و شناخته شده هستند. این فرش ها را با نام های مختلفی مثل covoare persane، covoare oriental، covoare lucrate manual میشناسند. 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *