بلاگ

اصول نگهداری از ترمه‌ها و شاه نشین

خرید-آنلاین-پشتی-سنتی-ترمه
امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

مجموعه‌های نشیمنی یا تخت سنتی بسیار جذابی از گذشته تا به امروز بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند. اما اصول نگهداری از شاه نشین بسیار مهم است. برخی از معروف ترین این مجموعه‌های نشیمنی عبارتند از: تخت سنتی شاه نشین‌، سالار، قاجارها و غیره که می‌توانید طبق سلیقه خودتان و دکوراسیون مورد نظرتان یکی از آن‌ها ار انتخاب کنید. ما قصد داریم تا در این مقاله در خصوص مجموعه ای تخت سنتی و همچنین بهترین نحوه مراقبت و اصول نگهداری از شاه نشین صحبت کنیم. با مراجعه به بخش تخت سنتی میتوانید تمامی محصولات تخت سنتی را مشاهده کنید.


شاه نشین ترمه چیست؟

یکی از زیباترین و پرطرفدارترین مجموعه نشیمنی است. همانطور که از اسم آن مشخص است از گذشته تا به امروز محبوب بوده.

شاه نشین‌ها عموما در گذشته برای افراد خان و بزرگترهای فامیل استفاده می‌شده.

به دلیل نبودن مبل‌ها و صندلی‌ها، نشیمن‌های ترمه سنتی جز وسایل بسیار گران قیمت و همچنین لاکچری بودند و کمتر کسی در آن زمان‌ها از این پشتی‌ها برای مجموعه نشیمنی استفاده می‌کرد.

ترمه چیست؟

ترمه مورد استفاده در شاه نشین‌ها، خان سالارها و غیره ارزش بسیار زیادی دارند. در گذشته ترمه‌ها به صورت دستباف و یا ابریشم اصل بافته می‌شدند که این مورد نیز منجر به افزایش اعتبار ترمه‌ها می‌شود.

در واقع در گذشته بافندگان پشم‌ها را به نخ تبدیل می‌کردند و بعد با استفاده از رنگ‌های طبیعی آن‌ها را به رنگ دلخواه در می‌آوردند.

و در نهایت  ترمه‌ها را به صورت تار و پود وار به همراه ابریشم‌ها بافته می‌شدند.

بخش پیشنهادی: دکوراسیون سنتی

انواع پارچه ترمه

ترمه‌ها به صورت کلی چند طرح مشخص دارند که تقریبا در همه ی ترمه‌ها استفاده می‌شوند. امروزه تنوع بسیار بالایی از ترمه‌ها را مشاهده می‌کنیم، اما اکثر آن‌ها از نقش‌های اصلی ترمه‌ها مانند بته حقه استفاده می‌کنند. همچنین طرح‌هایی مانند بته بادامی و یا بته کشمیری نیز به وفور در طراحی‌های ترمه‌ها دیده می‌شوند.

چند نوع ترمه معروف

  • ترمه با طرح شال بندی :

این دسته از ترمه‌ها طرحی شبیه به لانه زنبور دارند که روی هر قسمت از آن طرح گلی وجود دارد.

  • ترمه با طرح شال بندی :

این دسته از ترمه‌ها طرحی شبیه به لانه زنبور دارند که روی هر قسمت از آن طرح گلی وجود دارد.

  • ترمه با طرح شال محرمات:

این مجموعه از ترمه‌ها که به ترمه شال محرمات معروف هستند، به شکل راه راه با پهنای‌های مختلفی دیده می‌شوند. که همین ویژگی این نوع از ترمه‌ها را بسیار خاص می‌کند.

  • ترمه با طرح شال کشمیری:

این طرح‌های فوق العاده که در این دسته از شال‌ها قرار می‌گیرند عموما طرح‌های بته جقه، نقش درختی مزین شده، استفاد می‌کنند که نقش‌های بی نظیر را برای ترمه‌ها به وجود می‌آورند.

انواع دیگری از ترمه‌ها نیز وجود دارند که در دسته‌های زیر قرار می‌گیرند:

  • ترمه کرمان
  • ترمه شال یزدی
  • ترمه شال امیری

بخش پیشنهادی: پاف سنتی

اصول نگهداری از ترمه در شاه نشین ها

  • اولین نکته و مهم ترین نکته برای نگهداری از ترمه‌های شاه نشین‌ها، قرار ندادن آن‌ها زیر نور مستقیم آفتاب است. به یاد داشته باشید در صورتی که می‌خواهید از زیبایی چشم نواز ترمه‌ها کاسته نشود و ترمه شما رنگ و رو رفته دیده نشود، باید شاه نشین‌ها را زیر سقف قرار دهید و یا در سایه ای بگذارید.
  • به یاد داشته باشید در صورتی که می‌خواهید شاه نشین‌های خود را بشورید، بهتر است آن‌ها را با شوینده‌های مخصوص و آب ولرم بشورید. آب داغ و شوینده‌های قوی به ترمه‌های شما آسیب جدی می‌رسانند.
  • مورد بعدی اینکه به یاد داشته باشید بهتر است مجموعه‌های نشیمنی خود را در مکان‌های خشک قرار دهید. در صورتی که شاه نشین‌ها را در مکان‌های مرطوب و خیس قرا دهید، ابر داخل آن‌ها آسیب می‌بینند و حتی ممکن است قارچ و یا کپک نیز بزند.
  • در حالی که گرد و خاک روی شاه نشین و یا هر نوع مجموعه نشیمنی دیگر نشست، بهتر است با ضربه های ملایم و کم، گرد و غبار آن را پاک کنید.

به خاطر داشته باشید، رنگ در شستشو شاه نشین‌ها بسیار موثر است. رنگ‌های سرد مانند ست سنتی آبی یا پشتی شاه نشین سبز را باید با آب سرد یا بسیار ولرم شستشو دهید.

محصولات فرش در فروشگاه آنلاین

قالیکده البرز یک مجموعه بزرگی است که برای شما عزیزان امکان خرید انلاین تمامی محصولات خود را فراهم کرده است. فروشگاه آنلاین قالیکده البرز شامل محصولاتی مثل: فرش ماشینی، وینتیج، کناره، فانتزی، دکوراسیون سنتی و پاف و … است. برای مشاهده تمامی این محصولات روی لینک فروشگاه آنلاین فرش قالیکده البرز کلیک کنید.


کلام آخر

به یاد داشته باشید در هنگام خرید شاه نشین و یا هر مجموعه نشیمن ترمه دیگری، به اصل یا تقلبی بودن آن توجه کنید و بعد از خرید حتما برای مراقبت از آن، اصول گفته شده را در نگهداری و مراقبت از شاه نشین و ترمه‌ها انجام دهید.

تیم تخصصی قالیکده البرز به شما پیشنهاد می‌دهد تا در صورتی که قصد شستشو و تمیز کردن آن‌ها دارید بهترین روش سپردن ترمه‌ها به مجموعه قالیشویی است که توانایی و امکانات لازم را در شستن آن‌ها داشته باشند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *