بلاگ

روش های مراقبت و نگهداری از فرش ماشینی !

بهترین-روش-مراقبت-از-فرش-های-ماشینی
امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

بیشتر مردم در ایران تفاوتی در شستشو فرش های ماشینی و دستباف قائل نیستند و همه ی فرش ها را به یک شکل میشویند. اینگونه شما منجر می شوید تا طول عمر فرشتان کم شود و در نهایت بعد از مدت کوتاهی تار و پود فرش شما از بین برود. مراقبت کردن از فرش های ماشینی، اصول و قواعد خاصی دارند که شما می توانید با رعایت کردن این موارد، طول عمر فرشتان را بیشتر کنید و در مورد نگهداری فرش نگرانی خاصی نداشته باشید.ما در این متن قصد داریم تا همه اصول نگهداری و مراقبت از فرش ماشینی را بیان کنیم.

مراقبت از فرش ماشینی

روش های نگهداری و مراقبت از فرش ماشینی، از زمان خرید شما شروع شده و در ادامه وابسته به مکانی که فرش را پهن می کنید، روش شستشو و تمیز کردن آن دارد.


جای مناسب  پهن کردن فرش

در وهله اول نیاز است تا به مکانی که فرش را پهن می کنید توجه داشته باشید، فرش ماشینی را نباید در مکانی که نور خورشید به صورت مستقیم به آن بتابد پهن کنید. نور مستقیم خورشید به فرش تاثیر بسیار مخربی روی آن دارد. در صورتی که نور مستقیم خورشید به فرش بخورد، به بافت فرش شما آسیب وارد می شود و همچنین فرشتان دچار رنگ پریدگی می شود.

در حالی که نمی توانید فرش را در جای دیگری پهن کنید، می توانید جلوی پنجره و آن قسمتی که نور خورشید به صورت مسقتیم می تابد را با پرده ای سفید و نازک بپوشانید در این صورت می توانید تا حد زیادی از شدت نور کم کنید.


مواظب رطوبت در فرش باشید

عاملی خطرناک در آسیب به فرش های ماشینی، ماندن رطوبت در فرش است. به یاد داشته باشید درحالی که رطوبت در فرش شما باقی بماند، فرش شما به صورت تدریجی پوسیده می شدود و از بین می رود.

در حالی که می خواهید از بروز این اتفاق جلوگیری کنید، گلدان ها را روی فرش نذارید و یا گلدان را روی سطحی که نیم متر بالاتر از فرش است قرار دهید.

یکی دیگر از راه هایی که می توانید از بروز رطوبت و ماندن آن در فرش جلوگیری کنید این است که در صورتی که آبی روی فرشتان ریخت به سرعت آن را تمیز کنید و خشک کنید. هرچقدر آب به صورت عمیق تر در فرش نفوذ کند و بماند، علاوه بر داشتن بویی بسیار نامطبوع، به مرور منجر به پوسیدگی فرش شما می شود.

بخش پیشنهادی: فروشگاه آنلاین فرش


مراقب اجسام داغ باشید

اجسام داغی مانند ذغال، سیگار و یا حتی قابلمه ی غذایی داغ، همگی نجر به سوختگی فرش شما می شوند. در صورتی که این سوختگی شدید باشد نیازاست تا فرشتان را به یک رفوگری ببرید.

در صورتی که جسمی داغ روی فرشتان افتاد، در ابتدا جسم داغ را از روی فرش بردارید و سپس به وسیله یک قیچی، قسمت هایی از پرز سوخته را جدا کنید و سپس می توانید مقداری شامپو فرش را روی ناحیه سوخته بریزید و بعد از مدتی آن را تمیز کنید.


جای فرشتان را عوض کنید

در حالی که می خواهید طول عمر فرشتان را بیشتر کنید، فرشتان را به صورت یکنواخت در یک جای ثابت نگذارید و جای آن را عوض کنید.

اگر خانه ای  کوچک دارید و نمی توانید جای فرش را عوض کنید، می توانید فرش را بعد از مدتی سر و ته کنید. با جا به جایی فرش و یا سر و ته کردن آن، پاخور فرش عوض می شود و یکنواخت نیست در این حالت می توانیم بگوییم که ما قدمی جدی را در راستای بالا بردن طول عمر فرشتان برداشته اید.

فرش های بلااستفاده را اینجوری انبار کنید

به یاد داشته باشید در حالی که می خواهید فرش را انبار کنید و بدون استفاده در جایی بذارید بهتر است فرش را در مکانی بدون رطوبت و به دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید.

همانطور که گفته شد رطوبت و نم در فرش نجر به پوسیدگی می شود. این مشکل برای فرش هایی که لوله می شوندو کنار گذاشته می شوند نیز رخ می دهد.

در صورتی که فرش در مکانی خشک نباشد و در معرض رطوبت قرار گیرد، ممکن است دچار قارچ نیز شود.

مطلب پیشنهادی: خرید اقساطی فرش

مراقبت از ریشه های فرش

ریشه هایی که در انتها فرش وجود دارند به نسبت خود فرش، کثیفی بیشتری را جذب می کنند. بنابراین لازم است تا ریشه ها به صورت مرتب تمیز شوند.

برای تمیز کردن ریشه های فرش ماشینی بهتر است ابتدا گرد و خاک روی ریشه را به وسیله جاروبرقی بگیرید و بعد از آن به وسیله شامپو فرش و ابری نرم، ریشه هارا تمیز کنید.

به یاد داشته باشید بلافاصله بعد از شستشو ریشه ها، آنهارا خشک کنید تا از ورود رطوبت به داخل فرش جلوگیری کنید.

بهترین روش برای خشک کردن ریشه های خیس، گذاشتن پارچه ای زیر ریشه هاست.

به طور اشتباه و ناصحیح در بین مردن رایج شده است تا ریشه ها را با چسبی بهم بچسبانید. اینکار نه تنهی به طول عمر ریشه و فرش کمک نمی کند بلکه ممکن است وجود مواد شیمایی به ضرر فرش شما نیز باشد.

پیشنهاد تیم کارشناسان قالیکده البرز برای نگهداری اصولی از فرش ماشینی و ریشه فرش، این است که ریشه ها را بهم دیگر گره بزنید تا از ایجاد شکاف در فرش جلوگیری شود.

همچنین می توانید پارچه ای را دور ریشه های فرش بدوزید تا از ورود گرد و غبار به ریشه ها جلوگیری کنید.

پاک کردن لکه فرش به صورت اصولی

در حالی که لکه ای از جمله چایی، قهوه و یا هر لکه ای دیگر روی فرشتان ریخت به یاد داشته باشید باید فرش را به صورت اصولی تمیز کنید.

شستشو کامل فرش برای تمیز کردن لکه ای روی فرش، بسیار مشکل است و به فرش شما نیز آسیب وارد می کند.

پس اگر بتوانید لکه را به صورت اصولی تمیز کنید تا نیاز نباشد همه ی فرش را بشورید می توانیم این مژده را به شما بدهیم که می توانید فرشتان را به صورت طولانی با بالاترین کیفیت نگه دارید.

برای خواندن راهکار های فوق العاده پاک کردن لکه روی فرش ماشینی به مقاله ی نوشته شده توسط کارشناسان فرش ماشینی ما در قالیکده البرز مراجعه کنید.


کلام آخر

خریدن فرش تنها اقدام برای داشتن بهترین فرش ماشینی نیست. نیاز است تا به صورت کامل و با رعایت تمامی نکات اصولی از فرشتان مراقبت کنید. در این حالت است که می توانید فرش را تا چندین سال متوالی داشته باشید بدون هیچ آسیبی و هیچ تغییری

در صورتی که هر گونه سوالی در خصوص مراقبت و نگهداری از فرش ماشینی داشتید می توانید از طریق کادر زیر از کارشناسان قالیکده البرز بپرسید تا در اسرع وقت پاسخگوی شما باشند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *