بلاگ

فرش ماشینی طرح دستبافت (دستبافت گونه)

فرش ماشینی طرح دستبافت گونه
امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

چند وقتی است که نام فرش طرح دستبافت یا دستبافت گونه بسیار شنیده می‌شود. این نوع از فرش ماشینی در سال های اخیر مورد استقبال هم واقع شده است. چرا که ویژگی های مثبتی را ارائه می دهد. که در ادامه به آن ها می پردازیم. اما حقیقت این است که با وجود این همه استقبال از فرش ماشینی طرح دستبافت که وجود دارد. هنوز افرادی هستند که دقیقاً نمی‌دانند فرش دستباف گونه چیست؟ حتی بیشتر افراد حتی نمی دانند چرا به آن چنین نامی بر روی فرش نهاده اند. اگر شما نیز در زمره ‌ی این افراد قرار دارید و اطلاعات کامای در مورد فرش دستبافت گونه ندارید. و با چیستی فرش دستبافت گونه آشنایی ندارند و به طور کامل آن را نمی شناسید. به شما پیشنهاد می کنیم این مقاله را مطالعه کنید. چرا که ادامه خواهیم گفت که این نوع فرش ماشینی چیست و چه ویژگی‌ هایی دارد.

فرش ماشینی طرح دستبافت

فرش دستبافت گونه چیست؟

اولین موضوعی که خصوص  فرش ماشینی طرح دستبافت باید اشاره کنیم ویژگی های آن است. در این باره باید بگوییم که این فرش‌ ها دو ویژگی و شاخص عمده دارند. که این ویژگی این نوع از فرش ماشینی را به نسبت دیگر فرش های ماشینی متمایز می کند. یکی از این ویژگی های منحصر به فرد در فرش دستبافت گونه شانه این نوع فرش ماشینی است. ویژگی دیگری که در فرش ماشینی دستبافت گونه وجود دارد که متمایز و منحصر به فرد است. تراکم این نوع از فرش ماشینی است. اما شانه و تراکم چیست؟ ابتدا به شامه می پردازیم به توضیح مختصری در این باره می پردازیم. در این باره باید بگوییم که به گره‌ها یا ریشه‌های فرش در هر متر عرضی، شانه گفته می‌ شود.اما تراکم فرش بیان کننده کدام ویژگی فرش ماشینی طرح دستبافت است. البته پیش ازتوضیح تراکم لازم به توضیح است که. شانه و تراکم مختص فرش نیست.  

و در همه انواع فرش ماشینی و دستبافت وجود دارد. پس از این مقدمه باید بگوییم ک گره‌ها یا ریشه‌ های فرش در هر متر طولی را تراکم می‌ نامند. حال که با تعریف شانه و تراکم در فرش ماشینی آشنا شده ایم. به بررسی ویژگی های دیگر فرش دستبافت گونه می پردازیم. اگر یک فرش 1000 شانه و 2500 تراکم داشته باشد به مفهوم چیست؟ این اعداد بیان کننده چه ویژگی هایی در فرش هستند. این اعداد یعنی آن که 1000 گره در هر متر عرضی و 2500 گره در هر متر طولی دارد. که به آن می پردازیم.

فرش دستبافت گونه چیست

اهمیت تراکم در فرش دستبافت گونه:

در بخش قبلی به بیان و توضیح در باره شانه و تراکم پرداختیم. اما این دو ویژگی چه مزایایی را در فرش طرح دستبافت ایجاد می کنند. در این باره بگوییم که هر چه تراکم یک فرش بیش ‌تر باشد فشردگی آن بیشتر می شود. به طبع  سنگینی آن هم بیش ‌تر است و فرش وزن بیشتری خواهد داشت. لازم به توضیح است که هر چه شانه در فرش بیش ‌تر باشد مزایایی نیز خواهد داشت. از جمله آن که طرح و نقش‌ها فرش بیش ‌تر است. یعنی جزئیات در فرش بیشتر خواهد شد و اصطلاحاً ریزبافت‌ تر است. از این رو فرش جذابیت و زیبایی بیشتری خواهد داشت. فرش‌های دستبافت گونه فرش‌هایی هستند با شانه‌ ی 1000 و 1200 و تراکم بالای 2000. که اعداد و ارقام نشان دهنده ریزبافت بودن فرش طرح دستبافت گونه است. این فرش‌ها به سبب ریز بافت بودن شباهت زیادی به فرش ‌های دستباف دارند.

فرش های دستبافت گونه فشردگی زیادی در بافت خود دارند. که این موضوع آن ها را از لحاظ ظاهری به فرش های دستبافت بسیار شبیه می کند. از همین روست که آن‌ها را فرش ‌های ماشینی دستبافت گونه می ‌نامند. شباهت ظاهری در فرش های دستبافت و دستبافت گونه وجود دارد. اما تمام ماجرا به ظاهرشان خلاصه نمی ‌شود و موارد دیگری هم وجود دارد. که این موارد را در ادامه به آن اشاره خواهد شد. یکی از این نکات این است که در فرش‌های دستبافت نخ پرز دور چله یا تار می ‌رود. این یکی از این ویژگی است.

اهمیت تراکم در فرش دستبافت گونه

بافت فرش ماشینی طرح دستبافت

در بخش قبلی گفتیم که در فرش‌های دستبافت نخ پرز دور چله یا تار می ‌رود. که اگر از پشت فرش نگاهی به آن انداخته شود، وجود رنگ پرز قابل تشخیص است. لازم به توضیح است که در این حالت، گره‌ها کاملاً محکم هستند. اگر فرش این گونه باشد نخ خاب فرش از آن جدا نمی ‌شود. که این از ویژگی های مهم در فرش دستبافت است. اما وضعیت برای فرش‌های ماشینی به این شکل نیست. در بافت این دو نوع فرش تفاوتی وجود دارد که در ادامه آن را بیان می کنیم. اگر از پشت به فرش ماشینی طرح دستبافت یا همان دستبافت گونه نگاه شود. می بینید که در این فرش نخ ‌ها حالتی مانند حرف انگلیسی دارند. در این فرش  به واسطه ‌ی چسب است که گره‌ ها برقرار می ‌مانند. یعنی خود بافت فرش توان کنار هم قرار را ندارند و با چسب این اتفاق افتاده.

برای همین است که در طی زمان و در طی شستن‌ های متوالی فرش ماشینی کیفیت خود را از دست می دهد. به مرور زمان اوضاع در فرش ماشینی دسبافت گونه مثل اول خوب نمی ‌ماند. چرا که فرش‌ های ماشینی رفته‌ رفته شل و وارفته می‌ شوند. در فرش های ماشینی ظاهر خوبِ اولیه‌ ی آن ها به مرور زمان از بین می رود. این فرش ها شادابی خود را از دست می ‌دهند. نکته‌ی مثبتی که وجود دارد این است که. فرش ماشینی دستبافت گونه در عین آن که با ماشین تهیه می‌شود، ولی به شکل دستباف است.

بافت فرش ماشینی طرح دستبافت

طرح و نقش فرش دستبافت گونه

یکی از موضوعات مهم دز خرید فرش طرح آن است. خواه آن فرش دستبافت باشد و یا ماشینی. در هر صورت اهمیت زیادی برای طرح فرش وجود دارد. و خریداران به این موضوع در هنگاه خرید فرش بسیار توجه می کنند. از این رو این بخش از مقاله را به این موضوع اختصاص دادیم که. طرح فرش های دستبافت گونه چگونه است. و چه تفاوتی با طرح سایر انواع فرش های ماشینی دارد. فرش دستبافت گونه در طرح ویژگی های خاصی دارد. از جمله آن که هرچه از فضای کلاسیک و نقشه‌ های مدرن فرش دوری شود. فرش به طرح های دستبافت نزدیک تر خواهد بود.  همچنین نقشه فرش را با گل‌ های معروف قالی مثل ترنج پر شود نیز همین طور خواهد بود. در این حالت طرح فرش به فرشهای دستبافت نزدیک تر است. با استفاده از این المان ها در طرخ فرش، فرش دستباف گونه ‌تر می ‌شود.

البته باید توضیح دهیم که منظور مان طرح‌  هایی مانند طرح افشان قالی است. این طرح سنتی شباهت زیادی به طرح فرش های سنتی دارد. طرح لچک و ترنج نیز طرح های دیگری هستند که می توان بر فرش طرح دستبافت نقش ببندد. از جمله دیگر طرح های سنتی می توان به طرح خشتی و طرح‌های فرش ترکمن اشاره کرد. یک طرح دیگر نیز وجود دارد که بسیار به طرح های فرش های دستبافت شباهت دارد. که آن طرح ‌های زمینه لاکی است. لذا این طرح ها که ذکر شد در فرش های دستبافت گونه به کار گرفته می شود.

طرح و نقش فرش دستبافت گونه

طرح های معروف فرش دستبافت گونه

طرح های زیادی در فرش های طرح دستبافت وجود دارد. هر کدام از این طرح ها نظر دسته از مخاطبان را جلب می کند. شما هم طرح های زیادی را می توانید بررسی کنید. و هر کدام که مطابق سلیقه شما بود را خریداری کنید. در این بخش از مقاله قصد داریم به بررسی انواع طرح ها بپردازیم. تا با آن ها آشنا شوید و در هنگام خرید دچار اشتباه شوید. چرا که خرید فرشی که با سلیقه شما سازگار نیست تاوان سنگینی دارد. چرا که اولا هزینه نسبتا زیادی برای خرید صرف می شود. از این رو اشتباه در خرید آن واقعا آزار دهنده است. مورد دیگر هم این است که فرش همیشه جلوی چشم است. شاید یک لباسی که چندان برایتان خوشایند نباشد را بخرید. بتوانید در گوشه ای از کمد قایم کنید. اما برای فرش این کار امکان پذیر نیست. چرا که همیشه مقابل دیدگان شما است.

 مورد دیگر در این خصوص این است که فرش تاثیر زیادی بر چیدمان منزل دارد. از این رو باید در خرید آن و انتخاب طرح بسیار دقت کرد.  چندان  از جمله طرح‌های معروف فرش دستباف گونه در بازار می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم. طرح فرش دستباف کاشان اولین طرحی است که به آن می پردازیم. طرح و نقشه گردان ولچک به همراه گل کرم و نیز فرش های زمینه لاکی متعلق به فرش دستباف کاشان است. طرح دیگر فرش دستباف ترکمن است. این طرح‌ های خشتی و آجری، و نقش‌های هندسی و زمینه لاکی متعلق به فرش ترکمن است.

طرح های معروف فرش دستبافت گونه

مزایای فرش ماشینی طرح دستبافت

در بخش قبل به معرفی برخی طرح های فرش طرح دستباقت پرداختیم. در این بخش نیز به معرفی برخی دیگر از طرح های این فرش می پردازیم. اولین طرحی که در این بخش به آن اشاره می شود طرح فرش دستباف تبریز است. این طرح بسیار در فرش های دستبافت گونه به کار گرفته می شود. در باره این فرش باید بگوییم که این فرش دستباف تبریز بیشتر فرش‌هایی با نخ ابریشمی است. به دلیل ابریشم زیادی که در این فرش به کار برده شده است این فرش‌ها بسیار محبوب و البته مورد توجه افراد است. البته باید بگوییم که این فرش به دلیل ویژگی هایی که دارد بسیار گران‌ بها است. از این این فرش در دسته فرش های  اعیانی قرار می گیرد. طرح دیگر فرش دستباف کرمان است که در فرش های دستبافت گونه نیز از آن استافاده می شود. زیبایی بی بدیل این طرح علت این است.

 نقوش گل و برگ و درخت با رنگ‌های بسیار متنوع متعلق به فرش دستباف کرمان است. یکی از ویژگی های بارز در فرش دستبافت گونه ظرافت در این فرش است. نقشه لچک و ترنج شاه عباسی نیز طرح محرمات و محرابی است. باید بگوییم در فرش دستبافت گونه ظرافت حرف اول را می ‌زند. طرح شکارگاهی به همراه زمینه روشن فرش متعلق به نقشه فرش دستباف قم است. در فرش دستبافت گونه بیشترین میزان تراکم و شانه را می توان دید. مزایا و معایب فرش ماشینی دستباف گونه چیست؟ این موضوع بر ظرافت فرش دستبافت گونه تاثیر مثبت گذاشته است.

مزایای فرش ماشینی طرح دستبافت

معایب فرش ماشینی طرح دستبافت

از جمله مزایای فرش دستباف گونه می‌توانیم به قیمت مناسب ‌تر و به صرفه‌ تر اشاره کرد. این ظرافت زیبایی فرش دستبافت گونه را یک سر و گردن از سایر فرش های ماشینی بهتر کرده است. حساسیت ‌زا نبودن و مقاومت بالای الیاف اکرولیک به‌ کار برده شده در آن ها مزیت دیگر فرش طرح دستبافت است. لبته لازم به توضیح است که تراکم و شانه فرش ماشینی طرح دستبافت بیشتر از فرش 1200 شانه است. از موارد دیگر می توان به وزن سبک و شست‌وشوی آسان اشاره کنیم. اما به هر حال این تراکم و شانه باعث ایجاد بافت فشرده در آن‌ ها شده است. فرش طرح دستبافت در کنار تمام محاسنی که دارد دارای معایبی هم می باشد.  البته این فرش ‌ها معایبی هم دارند. این معایب می تواند برای بسیاری دارای اهمیت نباشد. مثلا طرح و نقش فرش دستباف گونه هیچ وقت صد درصد شبیه فرش دستباف نمی‌شود.

لزوما این معایب به معنای بد بودن و نقطه ضعف فرش نیست. در فرش ماشینی طرح دستبافت به دلیل این که خواب آن ارتفاع کم‌ تری دارد. این مواردی که بیان شد اگر برایتان اهمیت دارد به فرش هایی با تراکم کم تر فکر کنید. این مواردی که بیان شد اگر برایتان اهمیت دارد به فرش هایی با تراکم کم تر فکر کنید. در مقایسه با سایر فرش‌ های ماشینی با شانه‌ها و تراکم‌ های مختلف قیمت بیشتری دارد. فرش ها با تراکم های مختلف ویژگی های گوناگونی را ارائه می دهند. فرش دستبافتگونه در زیبایی و جزئیات زبان زد هستند.

جمع بندی

به طور کلی فرش های ماشینی دو نوع یعنی فرش های ماشینی و فرش دستبافت تقسیم می شوند. فرش های ماشینی دستباف گونه به دلیل دارا بودن شانه و تراکم بالا قیمت بیشتری نسبت به دیگر فرش ها دارد. در بافت فرش های دستباف بافنده فرش، نخ خود را به دور نخ تار با یک گره مخصوص می زند. جالب است بدانید فرش های ماشینی ایرانی و دستبافت در تمام دنیا به شهرت رسیده اند. نام فرش های دستبافت در زبان لاتین و رومن، Covoare Lucrate Manual است. در واقع Covoare در معنای فرش است و Lucrate manual به معنی دستبافت است. Covoare lucrate manual یکی از پر فروش ترین محصولات لوازم خانگی در سال 2022 در اروپا به خصوص اروپای شرقی است. برای مشاهده صفحه covoare lucrate manual به لینک Covoare lucrate manual مراجعه کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *