بلاگ

نحوه تشخیص تفاوت فرش ماشینی و دستباف

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

تشخیص تفاوت فرش دستباف و ماشینی کار سختی است، به خصوص اگر تجربه زیادی در زمینه فرش نداشته باشید، اما پس از مطالعه کامل این وبلاگ در تشخیص تفاوت این دو فرش حرفه‌ای خواهید شد. سه تفاوت اصلی بین هر دو فرش وجود دارد که عبارت‌اند از: حاشیه، پشت و روکش لبه فرش. این سه عنصر به شما در مورد فرایند ساخت فرش می‌گویند. ما در عرصه فروش محصولات فرش جز برترین ها در ایران هستیم. همچنین فرش ها در قالیکده البرز انواع مختلف و متفاوتی دارند. یکی از این ها فرش ها فرش شگی است. محصولات فرش شگی جز محصولاتی است بسیار امروز در جریان و سلیقه مد روز قرار میگیرد. پیشنهاد میشود با مراجعه به صفحه فرش شگی محصولات این دسته را نیز مشاهده کنید.

تفاوت فرش ماشینی و دستباف:

قبل از اینکه به جزئیات ویژگی‌های فرش‌های دستباف و ماشینی بپردازیم، ابتدا نحوه ساخت فرش دستباف و ماشینی را درک می‌کنیم. اگر به فرش دستباف نگاهی بیندازید متوجه می‌شوید که هر گره فرش با دست انجام می‌شود، اما در فرش‌های ماشینی در آن گره‌های فرش ماشینی توسط ماشین‌های بزرگ در فرش بافته می‌شود. به فرش‌های ماشینی، فرش‌های بافندگی برقی نیز می‌گویند. برای اطلاعات بیشتر در زمینه قیمت فرش‌های ماشینی روی لینک فرش ماشینی کلیک کنید.

فرشی که با استفاده از تفنگ مته برای قرار دادن پرز در پارچه تولید می‌شود نیز فرش دستباف محسوب می‌شود. یک فرش ماشینی با سایز 9*12 در بازه زمانی مشخص و سریع انجام می‌گیرد و از طرف دیگر، فرش دستباف با همان اندازه بیش از 12 ماه زمان می‌برد. فرش‌های ماشینی معمولاً از الیاف مصنوعی مانند پلی پروپیلن، نایلون مخلوط با مقداری پشم و فرش‌های دستباف با استفاده از ابریشم، پشم و پنبه ساخته می‌شوند.

فرش دستباف:

قالیچه‌های دستباف بر روی دستگاه بافندگی با طراحی خاص ساخته می‌شوند و با دست گره می‌خورند. ساخت فرش دستباف هنری بسیار قدیمی است که جای تحسین بسیاری دارد! اندازه بافندگی فرش بستگی به اندازه قالی دارد ونحوه بافت، از پایین به بالا انجام می‌شود. قالی‌باف گره‌ها را در پایهٔ فرش فرو می‌کند و با دست بسته می‌شود و این «پرز» قالی را تشکیل می‌دهد. این یک عملیات بسیار خسته کننده و زمان بر است.

نحوه تشخیص تفاوت فرش ماشینی و دستباف

مدت زمان تولید فرش دستباف به اندازه و پیچیدگی طرح بستگی دارد. به همین علت نیست که یک فرش 12 در 15 اینچی با کیفیت فوق‌العاده خوب تولید شود که بیش از یک سال زمان می‌برد. امیدوارم بتوانید درک کنید که چرا قیمت این فرش‌ها بسیار بیشتر است.

فرش‌های دستباف را می‌توان از پشم، پنبه، ابریشم، جوت و سایر مواد طبیعی تهیه کرد. گاهی اوقات از ابریشم در فرش‌های پشمی برای خطوط برجسته یا برجسته الگو استفاده می‌شود تا طرح را بهتر کند. فرش‌های دستباف اگر کیفیت خوبی داشته باشند و به درستی نگهداری شوند، می‌توانند تا سال‌های زیادی دوام بیاورند.

کیفیت فرش‌های دستباف به عوامل متعددی از جمله تعداد گره، رنگ‌های استفاده شده و کیفیت نخ‌ها بستگی دارد. فرش‌های دست‌باف معمولاً گران‌تر هستند، اما طول عمر این فرش‌ها بیشتر است و بنابراین معمولاً ارزش بیشتری نسبت به پول شما دارند.

بخش پیشنهادی: فرش وینتیج

بهتر است تا کمی از موضوع اصلی کنار برویم و به یک بخش اصلی در قالیکده البرز یعنی فرش وینتیج یا همان کهنه نما بپردازیم. البته اشاره به این بخش صرفا جهت ارائه یکی از برترین محصولات قالیکده البرز در کشور است. این محصول با نام وینتیج یا کهنه نما جز محصولاتی است که به خوبی توانسته تا راه خود را در خانه های مردم باز کند. به خصوص در خانه های ایرانی ها این محصول توانسته به خوبی با منازل ایرانی ها انس بگیرد. پیشنهاد میشود تا این بخش را در قالیکده البرز حتما مشاهده کنید.

لینک محصول: فرش وینتیج

فرش ماشینی:

فرش‌های ماشینی توسط ماشین‌های بزرگی به نام پاور لوم ساخته می‌شوند. دستگاه بافندگی برقی به صورت خودکار و توسط رایانه کنترل می‌شود. فرش ماشینی را می‌توان به سرعت ساخت و با موادی از جمله پشم و الیاف مصنوعی مانند پلی پروپیلن، نایلون، پلی استر، اکریلیک و ابریشم هنری تولید می‌شود.

فرش‌های ماشینی می‌توانند جایگزین قیمت کمتری برای فرش‌های دستباف باشند. قالیچه‌های ماشینی معمولاً بسته به کیفیت و الیاف مورد استفاده، عمری حدود 20 سال یا کمتر دارند. به عنوان مثال یک فرش ماشینی با کیفیت بالا اگر به خوبی نگهداری شود، می‌تواند چندین دهه دوام بیاورد.

امروزه نیز بهترین فرش‌ ماشینی در بازار وجود دارند که دوام بسیار زیادی دارند و از مرغوبیت بالایی برخوردارند، چند نمونه از این فرش‌های موجود در فروشگاه قالیکده البرز را در این قسمت معرفی کرده‌ایم.

چگونه تفاوت فرش دستباف و ماشینی را پیدا کنیم؟

حال می‌خواهیم ببرسی کنیم این که چگونه یک فرش ماشینی و دستباف را از هم تشخیص دهید. اما پیش از شروع این بخش پیشنهاد میشود تا از صفحه محصول فرش شنل نیز دیدن کنید. محصولات فرش شنل جز دسته محصولات فرش فانتزی در قالیکده البرز هستند. این محصولات جز بهترین محصولات قالیکده البرز شناخته میشود.

مشاهده محصول فرش شنل

تفاوت فرش ماشینی و دستباف در حاشیه فرش:

لبه‌های فرش می‌تواند به سرعت به شما نشان دهد که فرش دستباف است یا نه. ویژگی‌های حاشیه نشان می‌دهد که آیا ماشینی است یا خیر. اگر حاشیه ضمیمه فرش باشد، به راحتی می‌توانید متوجه شوید که فرش دستباف است و اگر بعد از آن حاشیه اضافه شود، فرش ماشینی است.

لبه فرش نیز می‌تواند تفاوت فرش دستباف و ماشینی را به شما بگوید. اگر دیدید که از هر نوع صحافی استفاده شده است، به فرش ماشینی نگاه می‌کنید و از طرف دیگر، اگر بخیه‌ای دیده نمی‌شود، فرش دستباف است.

پشت فرش:

ساده‌ترین راه برای اینکه بفهمید فرش ماشینی است یا دستباف، بررسی قسمت پشتی فرش است. وقتی پشت فرش را می‌بینید و متوجه می‌شوید که پشت آن 100% نیست، این به تنهایی نشانه خوبی است که فرش دستباف است و هر گره از طریق دست انجام می‌شود. هر چه جزئیات بیشتر در پشت فرش نشان داده شود، کیفیت فرش بهتر است.

اگر به دنبال فرش دستباف هستید اهمیت بیشتری دارد زیرا جزئیات زیاد به این معنی است که تکمیل آن زمان بیشتری را صرف کرده است. فرش‌های دستباف به ویژه برای مجموعه داران فرش که مایل به سرمایه گذاری روی فرش‌های مرغوب برای خانه خود هستند، ارزش بیشتری دارد.

طراحی دقیق‌تر در پشت به معنای کیفیت بهتر فرش است. گره و یا همان بافت بیشتر در هر اینچ مربع به معنای بادوام‌تر و ماندگاری بیشتر فرش است.

ما مطمئن هستیم که پس از مطالعه تفاوت فرش دستباف و ماشینی در این مقاله، هرکسی به راحتی می‌تواند فرش دستباف یا ماشینی را بنا به نیاز خود انتخاب کند.

در آخر نیز با مشاهده ویدیو زیر در این زمینه بیشتر راهنمایی خواهید شد.

نتیجه گیری

امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. شما کاربران گرامی نیز می‌توانید به جمع مشتریان ثابت فروشگاه قالیکده البرز بپیوندید.

فرشگاه قالیکده البرز با افتخار به عنوان یکی از بزرگترین فروشگاه فرش واقع در استان البرز در زمینه فروش انواع فرش ماشینی، دستباف و غیره آماده ارائه خدمات رسانی به شما مشتریان گرامی است، همینطور برای آسودگی شما کاربران وب سایت قالیکده البرز این امکان را فراهم ساخته تا به صورت اینترنتی و حتی به صورت شرایط اقساطی خرید فرش مورد نظر خود را انجام دهید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *