بلاگ

فرش 1200 شانه چیست؟

فرش 1200 شانه چیست؟
امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

معمولا افرادی هستند که آشنایی زیادی با فرش و مشخصات آن ندارند و ممکن است. این پرسش به وجود بیاید که:تراکم و شانه در فرش چیست؟ تراكم عرضي فرش (شانه): به تعداد ريشه (گره رنگ) در يك متر از عرض فرش مي گويند كه. به نام شانه شناخته مي شود. پیش از پرداختن به تفاوت فرش ۷۰۰ با ۱۰۰۰ شانه و ۱۲۰۰ شانه باید گفته شود که. در اکثر خانه های ایرانی ها فرش ماشینی از هر نوعی که باشد دیده می شود. فرش ماشینی به انواع مختلفی مثل فرش ۱۲۰۰ شانه، فرش ۷۰۰ شانه و ۱۵۰۰ شانه تقسیم می شود. شیوه بافت دستباف که دیگر کمتر کسی به سراغ آن می رود. در دستگاه‌های بافندگی به‌ طور معمول بخشی به نام شانه فرش وجود دارد که تار فرش از بین شانه رد می‌شود. در این مقاله به این موضوع می پردازیم که فرش ۱۲۰۰ شانه چیست تا متوجه شوید.

فرش 1200 شانه

شانه فرش چیست؟

همان طور که گفتیم به تعداد ريشه (گره رنگ) در يك متر از عرض فرش مي گويند كه به نام شانه شناخته مي شود. در دستگاه های بافندگی به طور معمول بخشی به نام شانه فرش وجود دارد که. تار فرش از بین شانه رد می شود. فرش ها با توجه به نوع شانه و تراکم به دسته های مختلفی شامل. فرش 1500 شانه ، 1200 شانه ، 1000 شانه ، 700 شانه و 500 شانه تقسیم بندی می شوند. اگر می گوییم فرشی ۱۰۰۰ شانه است یعنی در هر یک متر از عرض آن تعداد گره ها ۱۰۰۰ عدد می باشد. بدین ترتیب با محاسبه گره های یک پنجم و یا یک دهم در یک متر می توانیم. شانه فرش را اندازه گیری کنیم. در بین فرش‌ ها تفاوت ‌های زیادی وجود دارد که ملموس است. هر کدام از آن ها با ویژگی‌ های خاص خود شناخته می ‌شوند.

غالبا تمام فرش‌ های ماشینی کلاسیک با نخ‌های اکرولیک بافته می‌ شوند. فرش‌ های ماشینی یکی از ضروری‌ ترین وسایل و زینت‌ بخش منزل می‌ باشند. فرش ۱۲۰۰ شانه از نظر پرزدهی ، بدون پرز است و دوام و کیفیت بالایی دارد. فرش‌های ۱۲۰۰ شانه نسبت به دیگر کفپوش‌ ها به‌عنوان مثال فرش‌های ۷۰۰ شانه. و انواع دیگر فرش، از خواب کمتری برخوردار است. در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت که فرش ۱۲۰۰ چیست؟ در ادامه ابتدا با ویژگی های فرش ۱۲۰۰ شانه آشنا خواهیم شد. گفتی است هر فرش دارای دو نوع تراکم عرضی و تراکم طولی است.

فرش 1200 شانه یعنی چه

تراکم فرش چیست؟

تراکم نیز مانند شانه است و به تعداد گره در هر متر مربع از طول فرش ماشینی می گویند. تراکم پودی همان گونه که از نامش پیدا است. به تراکم و یا تعداد پودهای به کار رفته در طول فرش، اطلاق می شود. همان طور که گفتیم هر فرش دارای دو نوع تراکم است : تراکم عرضی و تراکم طولی . تراکم عرضی را شانه می گویند. فرش های ماشینی به نسبت فرش های دستباف قیمت کمتری دارند. زمانی که گفته می‌شود فرش ماشینی ۱۲۰۰ شانه چیست و تراکم آن نیز ۳۶۰۰ می ‌باشد. بدین معنی است که در ۱ متر از عرض فرش ۱۲۰۰ گره وجود دارد. فرش‌ ماشینی 1200 شانه؛ به دلیل تراکم بالا و تعداد گره بیشتر در یک متر. نسبت به فرش‌های 700 شانه و 1000 شانه، از لطافت و نرمی بیشتری بر  خوردار است. در بافت فرش ۱۲۰۰ شانه از نخ تاپس نیز استفاده می‌شود.

مشاهده تمامی محصولات فرش ماشینی با کلیک روی لینک : فرش ماشینی

فرش 1200 شانه تراکم 3600

این نخ از خانواده نخ ‌های اکرولیک محسوب می ‌شود. فرش‌های ۱۲۰۰ شانه نسبت به دیگر کفپوش ‌ها به‌عنوان مثال فرش ‌های ۷۰۰ شانه. و انواع دیگر فرش، از خواب کمتری برخوردار است. این نوع فرش بعد از فرش ۱۵۰۰ شانه از نظر کیفیت و تراکم بهترین فرش به حساب می آید. رنگ پذیری بالای الیافی نیز که در این محصول بی نظیر استفاده می شوند بسیار بالا بوده. و باعث می شود که فرش شما پس از سال ها هنوز هم درخشان و زیبا به نظر برسد. تعاریف می توان گفت که متوجه شده اید که فرش ۱۲۰۰ چیست؟

ویژگی فرش 1200 شانه چیست؟

فرش 1200 شانه از متراکم ترین و پر شانه ترین فرش های موجود در بازار است. این فرش از جمله فرش هایی است که شباهت بسیار نزدیکی به فرش های دستباف دارد. فرش‌های ۱۲۰۰ شانه به دلیل داشتن تعداد بالای گره از لطافت و ظرافت بیشتری برخوردار هستند. فرش‌های 1200 شانه از معروف ‌ترین فرش‌های ماشینی است که با توجه‌ به ظرافت و لطافتی که دارد. بسیار مورد توجه خریداران است. فرش ۱۲۰۰ شانه ضخامتی ۷ میلی‌ متری دارد که این موضوع در وزن آن‌ ها نیز اثر گذاشته است. قیمت فرش‌های ۱۲۰۰ شانه نسبت به فرش ۱۵۰۰ شانه بسیار مناسب‌ تر است. در این مقاله در حال بررسی این موضوع هستیم که فرش ۱۲۰۰یعنی چیست؟ تراکم و ظرافت بالا موجب فشرده تر شدن فرش می شود. وقتی با دست فرش را لمس کنید به راحتی متوجه این مسئله می شوید. فرش ۱۲۰۰ شانه، از نخ اکریلیک استفاده می شود.

مطلب پیشنهادی: فرش 1500 شانه چیست؟

ویژگی فرش 1200 شانه

در بافت این دسته از فرش ، از الیاف خیلی ظریف و ریز استفاده می شود. فرش 1200 شانه به هیچ عنوان انتخاب مناسبی برای مکان های پررفت و آمد قرار دارند نخواهند بود. اکثر تابلو فرش ها نیز به دلیل ظرافت ۱۲۰۰ شانه هستند. فرش‌های ۱۲۰۰ شانه شباهت زیادی به فرش‌های دستباف دارند. به همین دلیل می توان آن ها را شبیه به فرش ‌های دستباف گونه دانست. در فرش های ماشینی 1200 شانه برجسته تراکم 3600 به طور معمول ارتفاع خاب فرش 6 میلیمتر می‌ باشد. با این وجود باید دید فرش ۱۲۰۰ چیست؟ و چه تعریفی دارد.

مزایا و معایب فرش ماشینی ۱۲۰۰ شانه چیست؟

هر چند فرش ماشینی ۱۲۰۰ شانه از مزایای زیادی برخوردار است. می ‌تواند مواردی معایب این فرش محسوب می‌ شود. فرش‌ های 1200 شانه جهت مکان‌ های لوکس و پذیرایی خانه مناسب می‌ باشند. شانه و ‌تراکم بالا یکی دیگر از ویژگی‌ های فرش ۱۲۰۰ است که باعث ایجاد بافت فشرده آن‌ها شده. این فرش‌ها ظاهر بسیار زیبایی دارند و می‌ توانند خانه افراد را نیز از این نظر دگرگون کنند. همین مسئله موجب می شود فرش ۱۲۰۰ شانه شباهت زیادی به فرش دستباف داشته باشد. از نه رنگ واقعی برای بافت این فرش ماشینی بهره گرفته می شود. در انتخاب طرح و نقش فرش 1200 شانه ، از طرح ها و نقشه های شلوغ استفاده می شود. از طرح های مهم و مشتری پسند می توان به طرح افشان ، حوض نقره ، بهشت ، سلین و غیره اشاره کرد. شاید بپرسید در کنار مزایا، معایب فرش ۱۲۰۰ چیست؟

مزایای فرش 1200 شانه

در این باره باید بگوییم که ۲ مورد ذیل تنها معایب این فرش محسوب می‌ شود. با توجه به این که فرش ۱۲۰۰ شانه از تراکم و شانه بالاتری برخوردار است. و خاب آن ارتفاع کمتری دارد  لذا ضخامت فرش کمتر است. از این رو نباید در محل ‌های پر رفت و آمد از آن استفاده شود. همین طور قیمت فرش ماشینی ۱۲۰۰ شانه در قیاس با فرش‌ های ۵۰۰ شانه و ۷۰۰ و ۱۰۰۰ شانه بالاتر است. که این هم به دلیل این است که در بافت این فرش از الیاف خاص و همچنین گره‌های بیشتری استفاده شده است.

مواردی که در مقاله به آن ها پرداختیم برای پاسخ به این سوال بود که فرش 1200 شانه یعنی چه؟ چرا که اغلب نیمی دانند فرش 1200 شانه چیست؟

بخش پیشنهادی: فرش مدرن در جهان

Covoare moderne

از مهم ترین محصولات در قالیکده البرز میتوان به محصولات فرش مدرن (covoare moderne) اشاره کرد. فرش های مدرن جز فرش های است که امروز در کنار فرش های ماشینی 1200 شانه و … مورد استفاده قرار میگیرند. فرش های مدرن نه تنها در ایران و بلکه در سراسر جهان استفاده های بسیاری را دارد. این محصول در زبان لاتین با نام، Covoare Moderne شناخته میشود که به معنی فرش مدرن است. این محصولا جز پر فروش ترین و بینظیر ترین محصولات در قالیکده البرز است. Covoare moderne در جهان نیز تنوع و زیبای بسیاری را دارد. اما شاید برای شما هم جالب باشد که این فرش های مدرن یا همان Covoare moderne نوعی دیگر از همان محصولات ایرانی هستند!

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *